Sprzedaż na Amazon krok po kroku – Wszystko, co powinieneś wiedzieć

sprzedaż na amazon krok po kroku, jak sprzedawać na amazon, sprzedawanie na amazon, kurs sprzedaży na amazon, opinie, podatki, zasady, jak sprzedawać na amazon z Polski

Sprzedaż na Amazon to sprawa, która interesuje coraz większą ilość osób. Szczególnie w czasach, w których coraz głośniej mówi się o wejściu serwisu z pełną ofertą do Polski. Zdecydowaliśmy się zrobić z tego powodu mini kurs sprzedaży na amazon poniżej, w którym przedstawiliśmy najważniejsze informacje krok po kroku. To dobry początek na Twojej drodze do wejścia na Amazon. 

Sprzedaż na Amazon krok po kroku – Dlaczego warto rozważyć swoją obecność w portalu? 

Sprzedaż na Amazon w USA to ogromna część ecommerce. Wiedza na temat tego, jak krok po kroku być obecnym i prowadzić skuteczne działania w tym kanale daje nam możliwości dostosowania się, gdy serwis wejdzie do Polski. Możemy również z jego pomocą rozważyć sprzedaż za granicę i rozszerzanie zwiększenie zysków firmy. 

Obecnie konkurencja robi się coraz większa, a rozszerzanie zakresu swojej działalności, w tym kanałów sprzedaży, staje się obowiązkiem. Szczególnie, gdy takie platformy jak Selly (abonamentowe sklepy internetowe) umożliwiają stosunkowo łatwe integracje sklepów internetowych. Rozwiązania są ciągle rozwijane, co sprawia, że gdy chcemy nadążyć za trendami, a mamy dobrego dostawcę oprogramowania, nie będzie stanowiło to dla nas problemu. Musimy jednak wiedzieć, z czym się je sprzedaż na Amazon. 

Wiele osób kojarzy ten kanał sprzedażowy z Allegro, czy eBay. Amazon jednak jest platformą z bardzo restrykcyjnymi zasadami i regułami, które trzeba spełnić jako sprzedawca. Wszystko po to, by serwis cieszył się społecznym zaufaniem i uznaniem. Nie może on sobie pozwolić na niedoskonałości w obsłudze klientów, co sprawia, że wymagają na sprzedawcach spełnienia wszelkich norm.

Zasady sprzedaży na Amazonie – Jak zacząć i otworzyć konto? 

Jeżeli już zdecydowaliśmy się na wejście do tej części ecommerce, jaką jest Amazon lub myślimy o tym, czas na więcej szczegółów. Pierwszą rzeczą, z którą wiążą się konkretne zasady, jest założenie konta. Mamy parę opcji do wyboru i każda z nich wiąże się z innymi wnioskami do wyciągnięcia. 

  • Konto Basic 
  • Konto Pro

Możesz zastanawiać się, które konto będzie dla Ciebie lepsze. Teoretycznie konto Basic jest więc darmowe, lecz z jego pomocą nie wystawisz więcej niż 40 produktów miesięcznie. Zapłacić za to będziesz musiał prowizję, a także 0,99 EURO lub 0,75 GBP, zależnie od sposobu rozliczeń. 

Jeżeli zdecydujesz się na konto PRO, jesteś w zupełnie innej sytuacji. Odchodzi Ci opłata od produktów (nadal płacisz jednak prowizję). Zasady, które jednak przekonują sprzedawców są takie, że mogą oni dodawać nieograniczoną liczbę produktów. Wszystko w cenie miesięcznego abonamentu w wysokości kilkudziesięciu EURO / GBP. Uzyskujesz wtedy dużo dodatkowych benefitów, dzięki którym możesz wyprzedzić konkurencję. 

Bez względu jednak na to, które konto chcesz założyć, musisz spełnić inne wymagania. Zanim zaczniesz więc pytań jak sprzedawać na Amazonie, musisz wiedzieć, że taka możliwość jest przeznaczona jedynie dla spółek. Serwis nie umożliwia na obecną chwilę sprzedaży jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Decyzja ma na względzie wspomniane powyżej zaufanie konsumentów. Planując założenie konta w serwisie koniecznie przygotuj w związku z tym: 

  • kartę kredytową 
  • numer konta (w przypadku konta z Polski, wszystko będzie podlegało wcześniej przewalutowaniu)
  • rzecz, która potwierdzi Twoje obecne miejsce zamieszkania 
  • wpis KRS 
  • kopia dowodu tożsamości (w wersji elektronicznej – np. skan) 

Co warto sprzedawać na Amazonie? 

Skoro odpowiedzieliśmy na podstawowe pytanie powyżej dotyczące zakładania konta, czas na kolejne. Zazwyczaj sprzedawcy planując wejście na Amazon, zapoznając się z prawem i zasadami z tym związanymi, wiedzą już, co będą sprzedawać. Przebicie się może jednak być nie tak proste jak mogłoby się wydawać. Wszystko z tego powodu, że w tym ogromnym sklepie są miliony produktów. Jak znaleźć więc swoją niszę i na tym zarobić? 

Istnieją specjalne narzędzia, aby oszacować popularność konkretnych towarów na Amazonie i przewidzieć trendy w najbliższym czasie. Jesteśmy w stanie łatwo sprawdzić, czy nasze towary mają szansę na sukces w najbliższym czasie i oszacować szanse. 

Służą do tego między innymi takie narzędzia jak Ubseller, Expandica lub Market Intelligence. Wyniki uzyskane z pomocą tych narzędzi natomiast warto wesprzeć tymi z Google Trends. Analizując popyt możemy znacznie lepiej dopasować swoją ofertę, a co za tym idzie, zdobyć odpowiedź na pytanie, jak sprzedawać i osiągnąć sukces na Amazon. 

Podatki, prowizje i zasady, jakie niesie ze sobą sprzedawanie na Amazonie 

Przejdźmy już do samego procesu. Niekiedy przy Allegro i innymi Marketplace’ami jest problem sygnalizowany przez sprzedawców. Zawsze mówią oni o tym, że prowizja jest za wysoka, a osiągnięcie zysku z produktów jest trudne. Pamiętajmy jednak, że za klientów, którzy przychodzą do nas poprzez portal trzeba płacić. Poznając prowizje i zasady, które niesie ze sobą sprzedawanie na Amazonie pozwoli nam się po prostu lepiej przygotować. 

Oprócz opłaty za konto, które wspomnieliśmy powyżej, możemy zdecydować się na dodatkowe usługi od Amazona. Mamy też obowiązek opłacenia prowizji od produktów. Sama prowizja określona jest dla danych grup produktów, a serwis aktualizuje je z biegiem czasu. Zmienia je na bieżąco. Natomiast minimalna kwota, jaką ściągnie, wynosi 30 centów. 

Może przyjąć, że prowizje od większości produktów wahają się w przedziale od 8 do 15 procent. Istnieje możliwość, że te zasady zmienią się w przyszłości, lecz nie ma takiej gwarancji. Rozliczenia z Amazonem, gdy sprzedajemy na tym kanale dokonywane są poprzez kartę kredytową / debetową. Amazon wypłaca środki na konto sprzedawcy po odliczeniu należnej prowizji. 

Sam serwis to bardzo zaawansowane narzędzie, które umiejętnie grupuje dodane produkty. System i proces, który się z tym wiąże w większości przypadków nie sprawia problemu ambitnym sprzedawcom. 

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o produktach – Najważniejsze informacje krok po kroku 

Opis produktu – Najważniejsze, aby spełniał on zasadny sprzedaży na Amazonie, jakie serwis określił wewnętrznie. Jeżeli nie będziemy pewni, czy prawidłowo swój produkt opisaliśmy, możemy tam wejść i profilaktycznie zapoznać się ze standardami. Często lepiej zapobiec pewnym incydentom w ten sposób niż później leczyć się przykładowo z blokady konta lub danych towarów. 

Tworząc opis produktu zadbaj o to, by ułatwić drogę do siebie użytkownikom. To oznacza, że w sposób naturalny powinieneś użyć dużo słów kluczowych. Może to być model konkretnego produktu, kolory dostępne w ofercie lub kategoria produktowa, do której on należy. Znajdź słowa kluczowe, które mają szansę się sprawdzić w narzędziach do optymalizacji i pozycjonowania, a następnie zabierz się do pisania naturalnych treści. 

Zdjęcia – Minimalny rozmiar głównego zdjęcia wynosi na Amazonie 1000 x 1000, a do niego dodać możesz maksymalnie 6 innych zdjęć. Przyznasz pewnie, że tworzy to ograniczone pole możliwości w kwestii pokazania całego produktu. To dlatego musisz postarać się, aby w stu procentach wykorzystać przestrzeń, którą oferuje serwis. Jeżeli zastanawiasz się jak sprzedawać na Amazon z Polski lub jakiegokolwiek miejsca na świecie, a dokładniej, jakie miejsca wybrać, zapoznaj się z regulaminem serwisu. Proces dodawania zdjęć to wiele zasad, których złamanie grozi nawet blokadą konta. Niektóre z nich jednak możesz znać z Allegro. Mowa o między innymi obowiązku białego tła, braku logotypu i innych. 

Wysyłka produktów – Podczas prowadzenia sprzedaży w Amazon mamy trochę opcji wysyłki. To sprawia, że zapoznając się z zasadami każdej z nich możemy wybrać tą najbardziej optymalną pod naszym kątem. Należą do nich: 

  • Wysyłka samodzielna (Fulfillment by Merchant – FBM) 
  • Korzystając z usługi Fulfillment by Amazon 
  • Firma zewnętrzna 

Zapoznajmy się z koniecznością spełnienia konkretnych warunków przy wyborze każdej z powyższych opcji. Każda z nich posiada swoje plusy i minusy, które Amazon dokładnie opisuje na swojej stronie internetowej. 

Amazon nałożył bowiem wiele wytycznych na sprzedawców, którzy decydują się na opcję FBA jako jedyny sposób na ich spełnienie. Nic dziwnego, gdyż tak bardzo chwalona opcja przez Amazon, rzeczywiście ma wiele zalet. Odciąża samego sprzedawcę, oszczędza mu miejsca w magazynie, pozwala szybko dostarczyć produkty, czyli same zalety. Wiążą się z tym również dodatkowe opłaty. Firma nakłada nawet kary pieniężne za nieprawidłowe pakowanie. Generalnie korzystanie z tej opcji z pewnością wymusza na sprzedawcach podniesienie jakości i dbanie o procedure wysyłki do swoich klientów. 

Promocja produktów, czyli Amazon Ads – Poznaj możliwości reklamy w serwisie 

Jeżeli chcemy osiągać większe sukcesy w serwisie i zwiększyć swoje szanse na sprzedaż, powinno nas zainteresować Amazon Ads. Działa to na takiej zasadzie, że po prostu kupujemy dany rodzaj reklamy w serwisie. Aby zadziałała ona, musimy oczywiście: 

  • Przełączyć konto na wersję Pro (profesjonalną) 
  • Spełnić wymagania Buy Box (np. sprzedać produkt x razy i nie otrzymać negatywnej opinii) 

Rodzajów reklam również mamy kilka do wyboru. Jest ich natomiast tyle, że bez problemu powinniśmy wybrać te dla siebie. Dziemy reklamy na: 

  • Sponsored Products 
  • Sponsored Brands 
  • Product Display Ads 
  • Display i Wiedeo Ads 

Wystarczy zapoznać się z możliwościami (jak i wymaganiami), które wiążą się z wyborem każdej z formy reklamy i wybrać tą, która w największym stopniu wzbudza nasze zaufanie. Możemy też przetestować każdą z proponowanych form, a następnie zatrzymać się przy tej, o której możemy powiedzieć, że najbardziej nam się opłaca. Koniec końców bowiem musimy zaglądać sobie do portfela, analizować, podsumować i podjąć decyzję na podstawie konkretnych danych. 

Z czasem będziesz poznawać również inne, alternatywne formy promocji produktów w tym kanale, jednak na początku najważniejsze jest samo poznanie. Dopiero po stopniowym wdrażaniu siebie i części produktów będziesz w stanie postawić krok dalej. Jak widzisz, aby osiągnąć satysfakcjonujący wynik w tym medium, potrzeba nieco pracy. 

Podsumowanie – Teraz pozostaje działać 

Mamy nadzieję, że teraz promocja i start na Amazonie będą dla Ciebie znacznie łatwiejsze. Powyższy przewodnik powinien pomóc Ci krok po kroku wdrażać się w skomplikowane systemy serwisu i budować przewagi konkurencyjne. Wszystko po co, aby z czasem zwiększać przychody i osiągany zysk. Gotowy sklep internetowy natomiast przyśpieszy Twój start w ecommerce.