Wielu sprzedawców, tych początkujących również, zadaje sobie pytanie o najlepsze sklepy internetowe. Wszystko dlatego, że wierzą w podpatrywanie, wdrażanie i osiąganie takich samych wyników. Okazuje się, że rzeczywiście, najpopularniejsze sklepy online trafiły na swoją pozycję nie bez powodu. Budżet, lata pracy, zbieranie informacji zwrotnych i eksperymenty przyczyniły się do obecnego stanu rzeczy. Jakie jednak wybrały rozwiązania lub czym się kierowały? Jak można wziąć z nich przykład i wjechać na podobne tory?
Najlepsze sklepy internetowe – Czego można się od nich nauczyć?
Istnieje kilka czynników, które wpłynęły na to, że najlepsze sklepy internetowe obecnie cieszą się tak ogromną ilością użytkowników. Wbrew pozorom, nie jest to przypadek, a wiele lat ciężkiej pracy i ryzykownych ruchów, które akurat w tych konkretnych sytuacjach okazały się trafione. Przejdźmy więc do tego jak nowoczesne sklepy internetowe docierają do czołówki.
Dopasowanie do użytkownika docelowego – Pewnie już nie raz przyszło Ci słyszeć, że skuteczność sklepu internetowego zależy w dużej mierze od tego jak dopasujesz go do odbiorcy. Nowoczesne sklepy internetowy zadbały o to, by stworzyć przyjazny, możliwie prosty i zaprojektowany dla konkretnego rodzaju konsumentów interfejs. Kluczowe na tym etapie jest zrezygnowanie z podejścia, w którym akceptujemy głównie to, co nam się podoba, na rzecz tego, co lubi nasza grupa docelowa. Jeżeli sprzedajemy zabawki dla dzieci matkom w internecie, nasza szansa na rozpoznanie ich dokładnych potrzeb będzie mała. Szczególnie, gdy jesteśmy mężczyzną w średnim wieku. To dlatego należy dowiedzieć się najpierw, jak osoby, do których chcemy trafić, korzystają z produktów interaktywnych. Zrobimy to korzystając z obecnych wyników badań lub właśnie podglądając najlepsze sklepy internetowe!
Badania User Experience (UX), czyli kolejny sposób na użyteczność witryny
Jeżeli posiadasz nieco większy budżet na określenie, czego dokładnie chce określona przez Ciebie grupa docelowa, czas na przeprowadzenie badań User Experience i dowiedzenie się, co dla nich najlepsze. Skąd masz wiedzieć, czy dany przycisk powinien znajdować się z prawej, czy lewej strony? Jak zaplanować strukturę sklepu internetowego, aby był najlepszy dla osób starszych? Czy koszyk powinien mieć dwa kroki, czy trzy? Dowiesz się z badań UX.
Najpopularniejsze sklepy internetowe nieraz poświęcały całe lata, aby zrozumieć i przyzwyczaić do danych rozwiązań swoich odbiorców. W przypadku chęci przeprowadzenia badań User Experience warto mieć budżet. Środki na wspomniane badania i wdrożenie ich rezultatów w życie powinny pomóc w odniesieniu sukcesu w dłuższej perspektywie.
Dzieje się tak między innymi dlatego, że osoby w danym wieku mogą poprawnie czytać strukturę sklepu i znajdować w nim produkty. Inne natomiast, przy tym samym sklepie, będą szukać w nieskończoność uznając finalnie, że produktu nie ma i wychodząc. Należy wtedy zastanowić się nad dostępnymi opcjami, skonkretyzować swoją grupę docelową (persony), wybrać metodę badawczą, rozpocząć badanie, a następnie dopasować do nich cały sklep internetowy. Wyniki pozwolą nam zrozumieć zachowanie potencjalnego klienta, niezależnie czy to ktoś w podeszłym wieku, czy osoba młoda.
Możesz też zastanawiać się, co w sytuacji, gdy Twoje produkty są skierowane do wszystkich? Gdyby można było uprościć maksymalnie zestaw porad dla Ciebie w tej sytuacji, powinieneś maksymalnie uprościć sklep. Skrócić drogę, która dzieli potencjalnego klienta od dokonania zakupu, ułatwić płatności, wybór przesyłki, proces poszukiwania produktów, a następnie zainwestować w budowanie marki i marketing. Gdy nie możesz wyróżnić się indywidualną personalizacją, popatrz na inne, najlepsze sklepy internetowe. Wchodząc na nie, od razu masz poczucie, gdybyś już kiedyś tam był. Może rzeczywiście byłeś. Inwestując środki w długoterminowe działania marketingowe masz szansę zbudować taką markę, która przetrwa każdy trudny czas.
Silny marketing i budowanie marki przez lata – Nie kupujemy od obcych
Już sama nazwa, którą są “najpopularniejsze sklepy internetowe” wskazuje na to, że duża ilość osób je zna. Najczęściej nawet osoby, które nigdy nie kupowały w konkretnym sklepie, są w stanie coś na jego temat powiedzieć. Najczęściej to sytuacje, w której klient, który nigdy w danym miejscu nie kupił, mówi o jego szybkiej wysyłce, informacji zwrotnej lub obsłudze klienta. Jak to się dzieje?
Oczywiście jest to skutek pracy marketingowców, którzy od lat pracowali na wybudowanie silnej marki. To najczęściej kreatywne kampanie reklamowe, długotrwałe działania wizerunkowe i niecodzienne pomysły realizowane przez długi okres czasu sprawiają, że takie widzimy efekty. Kolejną rzeczą są również opinie i marketing szeptany osób, które skorzystały z usług. Jeżeli rzeczywiście dbamy o perfekcyjną obsługę sprzedażową przy jednoczesnych działaniach marketingowych, długoterminowo możemy na tym wyjść bardzo dobrze. Które kanały marketingowe więc warto rozważyć, gdy chcemy mieć najlepszy sklep internetowy w konkretnej branży?
- Media społecznościowe (Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik Tok, Snapchat)
- Youtube
- Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce (Google)
- Content marketingu (tworzenie wysokiej jakości treści przydatnych odbiorcom w każdym z kanałów)
- Influencer marketing (współpraca z różnego rodzaju twórcami, wpływowymi osobami w branży)
- Sieci partnerskie (sprzedaż swoich usług i produktów również przez dobranych sobie wcześniej partnerów)
- TV / Radio i inne kanały “poza internetem”
- Własne akcje społeczne i charytatywne (działalność społeczna)
- Sponsoring (nie tylko wydarzeń sportowych)
- Inne
Dużo? A wyobraź sobie, że nawet, gdybyśmy działali w każdym z powyższych kanałów, nasz marketing mógłby nie zadziałać. Wszystko przez brak odpowiednio zaprojektowanego lejka sprzedażowego. Każdy kawałek publikowanego materiału, wideo lub post na Instagramie powinien mieć swój, mniejszy lub większy, cel. Dopiero łącząc to wszystko w całość, planując zarówno długoterminowo jak krótkoterminowo, mamy szansę osiągnąć sukces. Wtedy wypromujemy sklep online skutecznie docierając do naszej grupy. Prędzej czy później.
Zadowolenie, długie relacje i wielokrotna sprzedaż przepisem na stworzenie najlepszego sklepu internetowego?
Nie da się ukryć, że tworzenie najlepszego sklepu internetowego, jeżeli chcemy dotrzeć na szczyt, wymaga nie tylko wytrzymałości. Ważne jest również budowanie prawdziwych, szczerych i zorganizowanych relacji ze swoimi klientami. Dlaczego? Wyobraź sobie, że każdy klient, który jest niezadowolony z Twoich usług, pokaże swoją opinię 1000 lub 800 osobom. Ilu klientów jesteś w stanie obsłużyć wtedy zanim zamkniesz firmę? Niewielu…
Rozwiązaniem jest skupienie się na doświadczeniu klienta. Cały proces od wejścia do sklepu internetowego aż po samą sprzedaż i okres pozakupowy ma wprawiać go w zachwyt i spełniać oczekiwania. Tylko wtedy napisze pozytywną opinię, powie o sklepie znajomym i poleci stronę dalej. Tego rodzaju działania to dla nas zupełnie darmowa i co dziwo, bardzo skuteczna reklama. Sama reklama może nie zdziałać tyle, co sam marketing szeptany z ust do ust. Wystarczy tylko zaskoczyć, obsłużyć na wysokim poziomie i zadbać, aby klient chciał do nas wrócić. Budując taką relację na lata, mamy pewność, że nasze obroty będą stopniowo się zwiększać. Marketing i długoterminowe budowanie świadomości marki, związku z nią, jest skuteczne dopiero wtedy, gdy zadbamy o spójność w każdym działaniu firmy jako organizmu.
Rozwój produktów, płatności i sposobów dystrybucji – Zadowolenie nie bierze się znikąd
Jeżeli chcemy dołączyć do najpopularniejszych sklepów internetowych i stworzyć witrynę, która na długi czas podbije serca odbiorców, trzeba wspomnieć o jednym, prostym fakcie. Mówi on o tym, że to mało możliwe, gdy zakup u nas jest bardzo trudny. Jeżeli klient ma mały wybór produktów, nie może zapłacić kartą, a przesyłka jest tylko kurierem, zbudowanie relacji (patrz punkt pierwszy) może stać się niemożliwe.
Kto byłby zadowolony z dostarczenia paczki po 5 dniach, gdy standard wynosi 2? Kto chciałby płacić przelewem tradycyjnym w sklepie internetowym, gdy gdzie indziej wystarczy podać kod BLIK? Sami widzicie, że bycie w tyle w kwestiach technicznych i funkcjonalnych sprawia spore problemy. Jeżeli więc mamy wybór (a z pewnością mamy) zadbajmy najpierw o takie podstawy, a później skupmy się na ulepszeniach.
Czas jest najcenniejszym z aktywów, jakie posiada potencjalny klient. Najlepsze sklepy internetowe, niezależnie od branży, potrafią go skutecznie zaoszczędzić. Klient, który ma więcej czasu dzięki dokonaniu jednego wyboru kosztem drugiego to zadowolony klient. Fakt ten nawet teraz, gdy Tobie wydaje się jasny, dla wielu stanowi coś niezrozumiałego. Wniosek możesz wyciągnąć taki, że jeszcze duża część rynku posiada potencjał, z którego warto skorzystać.
Ranking sklepów internetowych – Nowoczesne, najpopularniejsze, najlepiej oceniane sklepy online
W ostatnich latach prowadzony jest ranking sklepów internetowych Opineo, w którym wyselekcjonowane są te najlepsze w kraju. Bierze się pod uwagę ogromną ilość opinii wystawionych za pomocą tego portalu. Użytkownicy kupując towar w sklepach oceniają między innymi wysyłkę, proces realizacji zamówienia i inne czynniki, które razem wpływają na końcową pozycję.
- Pierwsze miejsce w 2019 roku – eobuwie.com.pl
- Drugie miejsce w 2019 roku – north.pl
- Trzecie miejsce w 2019 roku – aptekagemini.pl
Sam ranking podzielony jest również na kategorie. Każda z nich ma swoich faworytów, którzy starają się o najwyższe noty. Nie ulega wątpliwości fakt, że wiele z tych sklepów jest powszechnie znanych nawet przez użytkowników, którzy nigdy nie dokonali w nich zakupu.
Przykład: Kategoria AGD / RTV
- Pierwsze miejsce w 2019 roku – north.pl
- Drugie miejsce w 2019 roku – morele.net
- Trzecie miejsce w 2019 roku – neonet.pl
Czy te sklepy istnieją od wczoraj? Każdy jest w stanie sobie odpowiedzieć, że prawdopodobnie nie. Każdy, kto tak powiedział, miał rację. To rezultat wielu działań, w tym tych wymienionych powyżej w naszym artykule.
Jak szybko stworzyć sklep internetowy, który będzie sprzedawał jak najlepsi?
Przechodząc do sedna sprawy, pewnie interesuje Cię samo stworzenie sklepu internetowego i rozwinięcie sprzedaży do wysokiego poziomu. Masz do wyboru ogromną ilość opcji od open source, przez dedykowany sklep internetowy aż do platform sprzedażowych opartych o SaaS (Software as a Service).
Najszybszym i jednocześnie najbardziej efektywnym zarówno w krótkiej jak długiej perspektywie jest abonamentowy sklep internetowy SaaS. Takie rozwiązanie pozwoli Ci wystartować stosunkowo szybko, otrzymać użyteczną witrynę i szablon. Później pozostają Ci kwestie związane z samym marketingiem i sprzedażą.
Pamiętaj jednak, aby swojego dostawcę wybrać w mądry sposób. Możesz postawić na te powszechne oprogramowania, które nie dają możliwości personalizacji. Znacznie mądrzejsze, szczególnie, gdy myślisz nad dużym i odnoszącym sukcesy sklepem internetowym, jest platforma z możliwościami rozwoju. Przykładem jest selly, gdzie oprócz podstawowych funkcjonalności w cenie abonamentu, klient na każdym etapie może zamówić dosłownie każdą funkcję, na którą w danym momencie odczuwa zapotrzebowanie.
Mamy nadzieję, że powyższe materiały nieco rozjaśniły Tobie temat budowy najlepszego sklepu online. Posiadając te informacje powinieneś stopniowo przechodzić następne kroki i budować imperium, które w przyszłości przyniesie Ci satysfakcjonujące zyski.