Model, którym są gotowe sklepy internetowe, zyskuje coraz większe poparcie wśród zaawansowanych i początkujących sprzedawców. Nie dzieje się to bez powodu. Tego rodzaju rozwiązanie charakteryzują niższe koszty i bariera wejścia, wygodna obsługa, dostęp do pomocy i bezpieczeństwo. Czy tak to wygląda w praktyce? Co wziąć pod uwagę, gdy planujemy sklep internetowy w oparciu o abonament miesięczny? Dowiecie się z poniższego tekstu.
Czym są gotowe sklepy internetowe na platformach SaaS?
Gotowe sklepy internetowe na platformach SaaS to rozwiązanie, które umożliwia uzyskanie pełnej funkcjonalności w cenie miesięcznego abonamentu. Sprzedawca otrzymuje wszystkie funkcje potrzebne, aby obsługiwać swoich klientów razem z bezpieczeństwem. Może on prowadzić sklep na własnej, dowolnej domenie. Stabilne oprogramowanie SaaS zapewnia mu natomiast stałą pomoc w wypadku potrzeby i dostęp do specjalistów bez konieczności przeprowadzania rekrutacji wśród programistów.
Założenie gotowego sklepu internetowego stało się na przestrzeni lat tak proste, jak to tylko możliwe. Wystarczy kilka kroków, aby przejść podstawową konfigurację, wgrać gotowy szablon, zmienić banery, dodać kategorie wraz z produktami, a następnie skonfigurować płatności. Później wszystko jest gotowe, klienci mogą dokonywać zakupów na intuicyjnej witrynie, a sprzedawcy obsłużą wszystkich z pozycji panelu. Sam panel administracyjny zazwyczaj wykonany jest w taki sposób, aby był jak najbardziej intuicyjny i wygodny nawet przy dużej liczbie zamówień.
Zalety oprogramowania i sklepu w modelu SaaS
Sklep SaaS ma wiele zalet, o których można wspomnieć poniżej. Niekiedy właśnie te cechy dają wspomnianemu rozwiązaniu znaczną przewagę przed sklepami WooCommerce i wykonanymi w formie dedykowanego oprogramowania. Chodzi nie tylko o cenę, lecz również o inne czynniki wpływające na możliwości rozwoju, bezpieczeństwo i stabilność.
Stała obsługa klienta – Pierwszą z rzeczy, które z miejsca można zweryfikować jako ogromny plus jest stała obsługa klienta. Wystarczy wysłać zgłoszenie, w którym jako klient opiszemy dokładnie problem, a po chwili otrzymamy odpowiedź. Przynajmniej tak dzieje się to zazwyczaj w takich dostawcach oprogramowania SaaS jak selly. Inaczej sprzedawca musiałby uruchamiać rekrutację, w której wyszukałby specjalistów. Następnie spotkałaby go konieczność selekcji, wybór, zatrudnienie i zapytanie o interesujące tematy. Kolejną opcją jest zlecenie danego zakresu pracy agencji lub wysłanie zapytania do niej. Niestety obie z wymienionych opcji charakteryzują się ogromnymi kosztami początkowymi. Natomiast decydując się na gotowy sklep internetowy otrzymujemy dobre rady za darmo, a dodatkowo do dyspozycji mamy ogromną bazę wiedzy wyjaśniającą dane procesy krok po kroku.
Bezpieczeństwo i serwery po stronie dostawcy – Gdy korzystamy z możliwości sklepu z WordPressem lub dedykowanego sklepu internetowego, zazwyczaj bezpieczeństwo, utrzymanie kodu, serwery, ich stabilność i inne czynniki są po naszej stronie. Odpowiedzialność staje się ogromna szczególnie w sytuacji, gdy zakupu dokonuje coraz większa liczba klientów. Korzystając ze sklepu w abonamencie możemy być o to spokojni. To dostawca oprogramowania odpowiada wtedy za serwery i ich stabilność przez każdy dzień w roku bez wyjątku. Oznacza to, że jako sprzedawcy nie musimy się martwić takimi czynnikami zewnętrznymi jak osoba do utrzymywania samego kodu, kontakt bezpośrednio z serwerownią i załatwianie spraw na własną rękę. Wszystko robi za nas dostawca. Co więcej, dzięki możliwością podczas negocjacji w częstej ilości przypadków jest on w stanie wynegocjować niższe ceny dla siebie, co wpływa na niższą wysokość naszego abonamentu. Wszystko razem sprawia, że właściciel sklepu skupić się może na tym co najważniejsze, czyli sprzedaży produktów.
Obszerna baza wiedzy pokazująca co jak zrobić krok po kroku – Jeżeli nie wiesz jak otworzyć własny sklep internetowy, nic straconego. Abonamentowe sklepy internetowe zazwyczaj udostępniają obszerną bazę wiedzy, która umożliwia przejście przez każdą część procesu dokładnie, krok po kroku. Dzięki temu nawet początkujący są w stanie dokonać podstawowej konfiguracji i zacząć sprzedawać w najbardziej efektywnym, a co najważniejsze, najbardziej opłacalnym modelu w branży ecommerce.
Niska bariera wejścia, czyli brak ograniczeń przy skutecznym wejściu na rynek
Niska bariera wejścia to coś, co szczególnie przyciąga wszystkich myślących o branży e-commerce do abonamentowych sklepów internetowych. Nic dziwnego, bo samo założenie sklepu nic nie kosztuje. Użytkownik często otrzymuje okres testowy, który przykładowo w selly trwa aż miesiąc. Podczas tego czasu może na spokojnie dodać wszystkie produkty, dokonać konfiguracji i zakomunikować na wszelkich kanałach, że sprzedaż właśnie zaczęła działać.
Sprzedawca zapłaci dopiero za realny okres wykorzystania sklepu w celach biznesowych. Zrobi to za pomocą niskiego miesięcznego abonamentu, który umożliwi mu korzystanie z pełnej funkcjonalności platformy SaaS. Przy porównaniu ze sklepami dedykowanymi o koszcie przewyższającym 10 000 złotych lub sklepach WooCommerce przekraczających 4 000 złotych to znaczna różnica. Szczególnie, gdy doliczymy w dwóch pozostałych opcjach koszty utrzymania oprogramowania, pomocy technicznej i okresowych aktualizacji. Nagle okazuje się, że jest jeden słuszny wybór.
Powiedzmy o tym więcej. To nie jest tak, że wszystko sprzedawca otrzymuje za darmo. Skupiono się jednak, chociażby w selly, aby płacił jedynie za rzeczy, których realnie potrzebuje. To oznacza, że przy rozpoczynaniu sprzedaży internetowej może założyć sklep korzystając z darmowego szablonu, lecz po czasie zdecydować się na wersję premium. Równie dobrze może zamówić indywidualny projekt sklepu wykonywany przez profesjonalnych designerów. Oczywiście zrobi to, gdy będzie gotowy i upewni się w stosunku do oprogramowania, rozwoju, produktów, strategii cenowej i spójności działań marketingowych.
Możliwości rozwoju – Można powiedzieć, że gotowy sklep internetowy ma pewne ograniczenia. Nie można się z tym nie zgodzić w przypadku masowych oprogramowań, które obecnie są najpopularniejsze. Zupełnie inna sytuacja ma miejsce, gdy zdecydujemy się na abonamentowy sklep przy wykorzystaniu oprogramowania SaaS z opcjami personalizacji, taki jak oferuje firma selly właśnie. Wtedy mimo podstawowych funkcji w najniższej wersji abonamentu, sprzedawca otrzymuje nieograniczone opcje rozwoju w przyszłości. Wszystko ze względu na profesjonalny dział obsługi współpracujący z działem IT. Zespół programistów wprowadza rozwiązania szyte na miarę pod konkretnego klienta wdrażając nawet najbardziej zaawansowane funkcje. Wszystko to w stosunkowo atrakcyjnych ramach czasowych. Dzięki temu przedsiębiorca ponownie oszczędza na kosztach rekrutacji programistów, koniecznością zarządzania nimi i kontroli osiąganych w czasie wyników.
Czy jest czego się obawiać? – Sklep w abonamencie
Przeszliśmy więc przez plusy gotowego sklepu internetowego w abonamencie. Nadszedł jednak czas, aby przeanalizować również minusy. Należy bowiem pamiętać, że nie ma rozwiązania idealnego dla każdego. Każdy produkt interaktywny jest dopasowany do pewnej grupy odbiorców, która jest głównym celem i to jej potrzeby są spełniane. Pozostałe osoby mogą odkryć, że wspomniana platforma spełnia również ich potrzeby, lecz nie dzieje się tak zawsze.
Zamknięcie sklepu – Sprzedaż w sieci to biznes, który ciągle się zmienia. Rynek ecommerce ciągle pełny jest zmiennych. Nieskończone liczby czynników zewnętrznych wpływają na warunki i sprawia, że niektórzy muszą zamknąć sklepy internetowe, inni przenieść, a jeszcze inni ze względu na rosnącą popularność ich produktów, otworzyć je. Zamknięcie sklepu na platformie SaaS wbrew pozorom nie łączy się z żadnymi problemami. Podobnie przeniesienie sklepu do innego dostawcy. Najczęściej wystarczy ponieść ograniczone koszty przeniesienia bazy danych i wstępnej konfiguracji / dopasowania nowej platformy. Specjaliści dostawczy gotowego sklepu internetowego, lub w przypadku odwrotnego przeniesienia, programista wewnętrzny w firmie, wykonają to zadanie. Nie jest to niemożliwe, aczkolwiek pewna część osób postrzega wspomniany aspekt jako problem.
Posiadanie oprogramowania – Kolejny minus dotyczy przedsiębiorców i sprzedawców, którzy lubią posiadać oprogramowanie na własność, a wraz z nim odpowiedzialność za bezpieczeństwo. Gotowy sklep internetowy, a wraz z nim oprogramowanie jest własnością dostawcy, który odpłatnie, w abonamencie miesięcznym, udziela praw do niego. Dzięki temu sprzedawca oszczędza sporą część środków uzyskując możliwość prowadzenia działań sprzedażowych. Nie jest to jednak konieczność. Zawsze może on też zdecydować się na dedykowany sklep internetowy lub taki przy wykorzystaniu WooCommerce. Wtedy utworzone oprogramowanie będzie w jego posiadaniu w całości, choć częściowo działanie będzie uzależnione i tak od zewnętrznych czynników.
Dla kogo sklep w abonamencie?
Podsumowaliśmy więc zalety i wady gotowych sklepów internetowych w abonamencie. Dla kogo więc są tego rodzaju rozwiązania?
- Początkujący sprzedawcy, którzy chcą przetestować konkretny produkt lub grupę produktów
- Zaawansowani sprzedawcy, którzy cenią sobie bezpieczeństwo i rzetelną pomoc profesjonalistów podczas rozwoju sklepu
- Osoby, które szukają sklepu o dużych możliwościach i zależy im zarówno na budżecie jak i na czasie, którzy mogą zaoszczędzić
Sklep w abonamencie to rozwiązanie dla dosyć szerokiej grupy odbiorców związanych lub planujących się związać z branżą ecommerce. Następną kwestią jest jednak wybór odpowiedniego dostawcy oprogramowania. Jeżeli to pójdzie Ci sprawnie i wybierzesz platformę SaaS z możliwością personalizacji, prawdopodobnie nie będziesz musiał obawiać się większych problemów.