Agencja interaktywna może pomóc zleceniodawcy, przyszłemu właścicielowi sklepu internetowego tylko wtedy, gdy zostanie wybrana dobrze. Niestety wybór nie jest taki prosty, a na rynku trzeba dokładnie weryfikować firmy technologiczne, aby uzyskać rzetelne informacje i na ich podstawie wyciągnąć wnioski. Szczególnie, gdy mamy w planach duży sklep, który planujemy następnie rozwijać. Jak więc znaleźć i wybrać najlepsze agencje interaktywne do współpracy?
Współpraca i agencja interaktywna – Najczęściej popełniane błędy
Współpraca z agencją interaktywną to często długi proces, gdyż tworzenie sklepów internetowych wymaga czasu. Tego rodzaju proces wiąże się natomiast z ryzykiem popełnienia znacznej ilości możliwych błędów. Szczególnie, jeżeli nie mamy w tym doświadczenia jako zleceniodawca. Budowanie sklepów internetowych to bowiem z jednej strony praca software house’u, projektantów UX i programistów, a z drugiej klienta, który musi dostarczyć wszystkie materiały. Dopiero wtedy projekt się powodzi. Jakie są więc najczęściej popełniane błędy?
Brak odpowiednio głębokiego wywiadu z klientem na temat potrzeb – Poważnym błędem ze strony agencji często jest brak dogłębnego wywiadu na temat potrzeb klienta. Nie zadając odpowiedniej ilości właściwych pytań firma bowiem naraża się na złe zrozumienie celów, zamysłu i spostrzeżeń, co później wpływa na kształt efektu finalnego. Dezinformacja na temat potrzeb zleceniodawcy skutkuje w dalszej kolejności licznymi poprawkami, a co za tym idzie przekroczeniem początkowego budżetu, brakiem zadowolenia i przedłużającymi się terminami. Wybierzmy agencję, która zainteresuje się nie samą wysokością faktury, a konkretnymi funkcjonalnościami i planami rozwoju sklepu, na których nam zależy.
Brak wyznaczonej osoby do kontaktu i starań w tym zakresie – Wspomnieliśmy we wstępie, że tworzenie sklepu internetowego to praca zarówno agencji jak i zleceniodawcy. Dlaczego? Klient musi przekazać wszystkie materiały i informacje na czas, aby wykonawca zdążył wykonać pracę w obiecanym na samym początku terminie. Błąd zatem często polega na tym, że po podpisaniu umowy kontakt osłabia się, klient nie ma czasu na kontakt z agencją i równocześnie nie została do tego powołana żadna osoba. Sprawia to finalnie, że materiały (np. zdjęcia, wideo, dane, hasła, teksty, opisy, specyfikacje produktów, bazy danych) nie docierają, docierają niekompletne lub ze sporym opóźnieniem. Nawet najlepsze agencje interaktywne nie stworzą perfekcyjnej strony z niczego, gdy cel zakłada personalizację w stronę zleceniodawcy i dopasowanie pod klienta z grupy docelowej. Zawsze potrzebny jest kontakt i zdecydowanie zwiększymy szansę udanego projektu sklepu internetowego, gdy o niego zadbamy.
Skoncentrowanie na wszystkim, tylko nie na biznesie – Niekiedy agencje interaktywne spotykają się z sytuacją, gdy koncentracja idzie w złym kierunku. Software house, który na rynku jest już wiele lat z pewnością skupi się w pierwszej kolejności na wartości biznesowej dla klienta końcowego sklepu. Natomiast początkujące agencje interaktywne mogą omyłkowo skupić się na wyglądzie, poszczególnych elementach bez podstawy w postaci danych. To może sprawić, że finalny produkt będzie estetyczny, lecz niestety niedopasowany do realnych potrzeb. Skutkiem braku koncentracji na biznesie jest sklep internetowy, który nie sprzedaje skutecznie nawet przy generowaniu dużego ruchu z najróżniejszych kanałów marketingowych. Wszystko ze względu na brak wspomnianej koncentracji na biznesowych korzyściach, które powinny być widoczne od samego początku.
Prawie codzienne zmiany – Nawet w sytuacji, gdy agencja interaktywna korzysta z najnowocześniejszych metodologii zarządzania projektami, a jej system pracy jest najbardziej zorganizowany na świecie, ciężko jest sprostać nieustannym zmianom w podstawowej koncepcji. Projekt powinien na pierwszym, podstawowym, fundamentalnym poziomie zostać na tyle dobrze i dokładnie omówiony, aby w kolejnych etapach było mniej zmian. Wiadomym jest, że na bieżące sytuacje trzeba reagować szybko i sprawnie dostosowując produkt i dodając nowe funkcjonalności. Co innego jednak ma miejsce, jeżeli nowe zmiany dotyczą ciągle podstawowych elementów budowy sklepu internetowego.
Źle dobrany do projektu model rozliczeń – Zdarza się też, że współpracę ogranicza dobrany w konkretny sposób model rozliczeń. Należy bowiem finalnie dobrać taki, który odpowiada obu stronom na tyle, by w odpowiednim czasie dostarczać płatności za wykonaną pracę. Jakie modele są zazwyczaj do wyboru?
- Fixed Price – Płatność z góry za projekt
- Time & Materials – Płatność za dowiezione w danym przedziale czasowym części projektu (kamienie milowe)
- Abonament – Stała obsługa tworzenia lub utrzymania sklepu internetowego w ramach miesięcznego abonamentu
Jak rozpoznać profesjonalny software house? – Cechy najlepszych agencji interaktywnych
Skoro wiemy już jak unikać największych błędów przy współpracy z agencjami interaktywnymi, czas skupić się na pozytywach. Istnieje co najmniej kilka cech, którymi charakteryzują się najlepsze software house’y. Zgromadziliśmy aspekty, które zwiększają szansę na otrzymanie najlepszej jakości i otrzymanie dokładnie takiego sklepu internetowego, jaki od początku był w planach firmy.
Doświadczenie na konkretnym rynku – Pierwszą rzeczą, wręcz oczywistą i podstawową, jest doświadczenie. Prawdopodobnie odczujemy znaczną różnicę podczas współpracy z dobrą agencją interaktywną, która na rynku jest już ponad 15 lat, a taką, która powstała rok temu. Stworzenie procesów obsługi klienta, metodologii pracy i innych procedur ułatwiających budowanie sklepów internetowych wymaga czasu. Doświadczenie zdobywa się podczas pracy z klientami przy konkretnych projektach sklepów internetowych, a rok nie jest przestrzenią czasową, w której zespół może zbudować dużą ich ilość.
Zwróćmy z punktu widzenia zleceniodawcy uwagę również na to, czy dany software house posiada doświadczenie konkretnie z podobnymi projektami jak nasz. Nic nam po firmie, która wyspecjalizowała się w budowaniu stron korporacyjnych i wizytówkowych przy wykorzystaniu WordPress, gdy nam chodzi ściśle o dedykowany sklep internetowy lub platformę B2B. Patrzmy na portfolio pod względem konkretnego zlecenia, a nie obszerności, czy logotypów, które się w nim znajdują.
Poziom zaawansowania projektów i ich zakres – Punkt nieco łączy się z tym wspomnianym powyżej. Dokładniej chodzi o to, by patrzeć nie konkretnie na firmy, które obsługiwała agencja interaktywna, a konkretne projekty. Zamiast pobieżnie przebiec wzrokiem po logach na konkretnej podstronie, przeanalizujmy konkretne projekty i zrealizowane wersje sklepów internetowych. Pozwoli nam to zweryfikować, czy chociażby ogólnie koncepcje, pomysły i realizacje danej firmy podobają się nam. Sprawdźmy najlepiej wszystko od szybkości sklepu, przez jego intuicyjność aż do ilości kroków koniecznych do pokonania i stopnia ich skomplikowania od wejścia na stronę po dokonanie zakupu. Jeżeli wszystko nam się podoba lub chociażby sprawia wrażenie profesjonalnej pracy, później będziemy w stanie obdarzyć wykonawcę większym zaufaniem.
Referencje – Skoro już poruszyliśmy temat zaufania, warto wspomnieć o referencjach. To jeden z najważniejszych aspektów odróżniających software house’y o zadowolonych klientach od tych, które nie mogą sprostać ich oczekiwaniom. Skoro więc widzimy referencje od osób cenionych w branży i cieszących się dobrymi opiniami w naszych kręgach, jest większa szansa, że firma wie, co robi, oferując profesjonalne sklepy internetowe. Referencje powinny być obszerne, a ich treść powinna poruszać interesujące nas kwestie. Przykładowo powinny zawierać informację o krótkim czasie odpowiedzi na pytania, szybkości wykonania projektu, wysokiej jakości, bezpieczeństwie, rzetelności i profesjonalizmie. Jeżeli takie aspekty tam znajdziemy, jesteśmy o krok bliżej do wyboru wykonawcy.
Transparentność zespołu specjalistów w firmie – Kto będzie odpowiadał za nasz projekt? Z kim będziemy się kontaktować? Czy tworzenie sklepu internetowego jest w rękach profesjonalistów? Jak wygląda zespół programistów? Jeżeli firma udostępnia informacje, przedstawia swój zespół, prezentuje kompetencje i metody pracy, to wzbudza znacznie większe zaufanie niż agencje interaktywne nie podejmujące takich działań. Jako klient bowiem będziemy czuć się dobrze z tym, że wiemy, że przy naszym projekcie sklepu internetowego pracuje kilku profesjonalistów z kompetencjami. Zyskujemy znacznie większy spokój niż w sytuacji, gdy nie mamy takiej wiedzy, a nasze myśli zaprzątają informacje o stażystach, którzy w rękach mają odpowiedzialność za realizacje sklepów w różnych firmach.
Lokalizacja – Jeżeli chcielibyśmy współpracować z agencją z regionu, za takimi powinniśmy się rozglądać. Niektóre software house’y pracują jednak zupełnie w modelu zdalnym i dzięki długotrwałym doświadczeniom wypracowały sprawdzone procesy na wszelkie elementy realizacji projektów. Dzięki temu możemy być spokojni o profesjonalizm i wykonanie nawet w sytuacji, gdy ani razu nie zawitamy w sposób fizyczny do siedziby firmy.
Alternatywa dla agencji interaktywnej – Tworzenie nowoczesnych sklepów internetowych
Czy istnieje alternatywa dla wydatku rzędu kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy wydanych na własny sklep internetowy? Okazuje się, że jak najbardziej tak. Stało się nią oprogramowanie SaaS, które pozwala na stworzenie gotowych sklepów internetowych w krótkim czasie. Wtedy klient przechodzi przez podstawową konfigurację, dodaje produkty, podłącza integrację z interesującymi go systemami i gotowe. Następnie może zacząć sprzedawać otrzymując pełną funkcjonalność w cenie miesięcznego abonamentu. Dobrym przykładem profesjonalnej alternatywy jest platforma selly, która umożliwia stosunkowo prostą platformę z możliwością indywidualnego rozwoju i rozbudowy sklepów.